اصول تمیز کردن کولر گازی
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۸۸۴۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بیتوته ،اغلب کولرهای گازی شامل دو بخش اصلی هستند. تهویه داخلی و واحد تبخیر که درون اتاق نصب می شود و بخش کمپرسور و کندانسور که در بیرون و فضای باز روی زمین یا روی دیوار متصل می گردد.
ما قصد داریم در این آموزش روش تمیز کردن هر دو بخش کولر گازی را مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تمیز کردن کولر گازی؛ قسمت تهویه خورشیدی
۱- ابتدا با کلید روی دستگاه، آن را خاموش نمایید. سپس سیم اتصال آن را از پریز برق بیرون بکشید.
کولر گازی را خاموش از برق در آورید
۲- با یک دستگاه کمپرسور هوای کوچک یا دستگاه دمنده پرقدرت، داخل تهویه خورشیدی را خوب تمیز کنید. هوا را به سمت پره های تهویه هدایت کنید. اگر دمنده دارای برس نرم می باشد، همراه با دمیدن هوا درون پره ها، با برس روی پره ها را تمیز کنید. ممکن است علف های هرز یا برگ های خشک شده وارد پرهها شده باشند و باید تمیز شوند.
توجه: مراقب باشید به پرههای تهویه خورشیدی فشار وارد نکنید. این پرهها به راحتی خم شده یا میشکنند.
دستگاه دمنده پرقدرت، داخل تهویه خورشیدی را خوب تمیز کنید
۳- بعد از اینکه پره های فن تهویه هوا را تمیز کردید، پنجره مشبک پره ها را از بالا یا کنار قسمت تهویه خورشیدی باز کنید. سپس فن تهویه هوا را با دستمال مرطوب خوب تمیز کنید.
جای فن تهویه هوا در کولرهای گازی مختلف، فرق می کند. برخی روی قسمت تهویه قرار گرفتهاند و برخی در کنار آن تعبیه شدهاند. به جای نصب توجه کنید و دریچه فن تهویه را با دقت جدا نمایید.
به دریچه فن تهویه سیم های برق متصل هستند، موقع جدا کردن به اتصالات سیمی توجه داشته باشید و به دقت آنها را جدا کنید.
۴- حالا باید پرههای فن تهویه هوا را روغن کاری کنید. از روغن مخصوص موتورهای الکتریکی تنها ۵ قطره روی قسمت مرکزی فن تهویه بریزید.
بعد از تمیز کردم فن تهویه هوا، پرههای فن را روغن کاری کنید
۵- داخل دستگاه تهویه خورشیدی را نیز با دمنده هوا خوب تمیز کنید و تا جایی که امکان دارد آن را از آشغال، برگ و علف های هرز پاک کنید. با یک دستمال مرطوب مناسب بدنه دستگاه را به خوبی تمیز کنید.
داخل دستگاه تهویه خورشیدی را نیز با دمنده هوا خوب تمیز کنید
۶- دریچه تهویه هوا را سر جای خود قرار دهید. قبل از اینکه به سراغ قسمت داخلی بروید، اتصالات لوله تخلیه آب را بررسی کنید. لوله تخلیه آب کولر گازی نباید هیچگونه بریدگی یا آسیبی داشته باشد. دقت کنید که باید یکی از لولهها گرم و دیگری سرد باشد.
در صورتی که این دمای گرم و سرد را احساس نکردید، کولر گازی شما دچار ایراد شده و باید با یک تعمیر کار حرفه ای تماس بگیرید. یا می توانید از یک دستگاه تنظیم دما برای کولر گازی استفاده کنید.
از یک دستگاه تنظیم دما برای کولر گازی استفاده کنید
تمیز کردن کولر گازی؛ قسمت تهویه داخل اتاق
۱- ابتدا کولر گازی را خاموش کنید، سپس سیم آن را از پریز برق بیرون بکشید.
کولر گازی را خاموش از پریز برق بیرون بیاورید
۲- بدنه دستگاه را با استفاده از دمنده هوا تمیز کنید. در کولر را به آرامی باز کنید و پرههای آن را بیرون بیاورید. سپس با فشار هوای دمنده گرد و غبار و آلودگیهای درون آن را تمیز کنید.
بدنه دستگاه را با استفاده از دمنده هوا تمیز کنید
۳- لوله های تخلیه آب کولر گازی را بررسی کنید. خروجی لوله آب را با یک برس یا مسواک کوچک پاک کرده و تمیز کنید. به لوله دقت کنید نباید سوارخ یا آسیبی روی آن وجود داشته باشد.
خروجی لوله آب را با یک برس یا مسواک کوچک پاک کرده و تمیز کنید
۴- فیلتر تهویه را بردارید و آن را با آب گرم خوب شستشو دهید. اگر فیلتر کولر گازی کهنه و قدیمی شده است می توانید از فروشگاه مخصوص یک فیلتر جدید بخرید.
توجه: قبل از اینکه فیلتر را در کولر گازی قرار دهید، مطمئن شوید که کامل خشک شده است.
فیلتر تهویه را بردارید و آن را با آب گرم خوب شستشو دهید
۵- دریچه ها و فیلتر کولر گازی را سر جای خود قرار دهید. بار دیگر کل تهویه را با دمنده فشار هوا، از گرد و غبار پاک کنید. بدنه دستگاه را به یک دستمال میکروفیبر خوب تمیز کنید.
دریچهها و فیلتر کولر گازی را سر جای خود قرار دهید
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: کولر تمیز کردن زندگی تهویه خورشیدی بدنه دستگاه کولر گازی تهویه هوا فن تهویه هوا قرار دهید دمنده هوا تمیز کردن پره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیمگیری درخصوص عادلانهبودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیشبینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده میشود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره میکند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بیعدالتی سیاستهای محیطزیستی شامل وزن هزینهها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص میشود.
* ابعاد مطالعات در بحث عدالت
به زعم این پژوهشگر بهطور کلی مسائل محیطزیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همهجانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کردهاند براساس بررسیهای فردی عدالت بهجای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده میشود.
در ادامه بیان میکند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخهها و مارپیچهای عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بیعدالتی درتصمیمگیریهای مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار میگیرد.
در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشتاین استاد دانشگاه مینویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع میپردازد که آیا نیازهای بلندمدت در مقابل سودهای کوتاهمدت اولویت دارند یا خیر.
* عدالت بین نسلی
صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بیننسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسلهای آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسلهای آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانهای ناشی از فعالیتهای نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بیننسلی، عدالت با پایداری همگرا میشود که در آن تأمین نیاز نسلهای آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
* شکلهای مختلف عدالت
به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویهای و... از نظر حوزههای عدالت کلاسیک مایکل والز مفهومسازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزههای دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرتگرا هستند.
در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را میتوان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آنگونه که در جهان سرمایهداری اتفاق میافتد آنگونه که سوسیالیستهای رادیکال میخواهند و آنگونه که برخی از اخالقیون میخواهند.
* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه
به زعم این پژوهشگر نمیتوان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دورانها انتخاب کرد. بهطور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالیکه در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه میگوید بیعدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.
او در ادامه مینویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربهفرد خود استفاده کرده و از دخیلکردن اصولی که در سایر حوزهها اعمال میشود، اجتناب کند.
صفری شالی در این مقاله توضیح میدهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف پرداخته شده است.
اصول | مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص | جریان فکری غالب |
مساواتگرایی مطلق | کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن | برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه |
تفاوت/ استحقاق | جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ | نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کمبهرهمند را ارتقا داد. |
برابری فرصت یا شانس | جان رالز نظریهپردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن | بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند. |
شایستگی | جان الک دیوید میلر وویچک سادورسکی | مردم با استفاده از تواناییها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود. |
فایدهگرایان | فایدهگرایانی مانند جرمی بنتام و جاناستوارت میل (کالسیک) | برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن کلاسیک: حداکثرکردن لذت مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل بهصورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده |
آزادیخواهی | لیبرالیسم/رابرت نوزیک | هیچ الگوی توزیعی خاصی برای عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات بهحق خود را دارد. |
اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف
این نویسنده معتقد است که تمامی نظریهپردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشتهاند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.
هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته استصفری شالی در پایان بیان میکند که باید از اصول توزیعی بهعنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاستهایی که جامعه در حال حاضر با آن روبهرو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریههای فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.
او مینویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقدهای موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولتها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.
در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان میدهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تکسویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همهجانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینهها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بودهاند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمامقد عدالت با توجه به مؤلفههای اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصتها و منابع و استحقاق و شایستگی به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشتهاند.
انتهای پیام/